Średniodystansowe samochody ciężarowe marki Mercedes Atego drugiej generacji, mimo wysokich cen są popularne na rynku wtórnym. Powód: wóz jest dopracowany i rzadko zmusza do wizyt w serwisach. Mercedes Atego to jedna z droższych ciężarówek na rynku wtórnym. Drogie są też oryginalne części. Za wozem przemawiają wysoka ogólna niezawodność i dobre zabezpieczenie antykorozyjne ramy.
Opisywane, lekkośrednie (DMC 11.990 kg) Mercedesy napędzane są sześciocylindrowymi silnikami OM 906 LA o poj. 6,37 l i mocy 231 KM. Jednostki te nie sprawiają problemów. Wycieki czy przedmuchy zdarzają się sporadycznie. Średni przebieg do naprawy głównej to ok. 800 tys. km. Żywotny jest też osprzęt; turbo wytrzymuje ok. 350 tys. km, odporne na kiepski ON są układy paliwowe.
Do wyboru są sześcio- i dziewięciostopniowe ręczne skrzynie biegów oraz zautomatyzowane sześciobiegowe przekładnie Telligent. Wszystkie są trwałe i precyzyjne.
Atego może mieć jedną z czterech typów kabin: standardową S, S przedłużoną o 180 mm, długą L i L z podwyższonym dachem o wysokości 1.910 mm. Szoferki wykończono przyzwoitymi materiałami, niezłe są komfort i trwałość ich łożyskowania. Niezależnie od typu kabiny użytkownicy narzekają jednak na ciasnotę we wnętrzu.
Wozy oferowane są z mechanicznym, mechaniczno-pneumatycznym i w pełni pneumatycznym zawieszeniem osi. Gorzej spisują się podwozia mechaniczne. Pękają w nich metalowo-gumowe tuleje resorów, wybijają się stabilizatory. Skuteczne i trwałe są hamulce, wytrzymałe mosty i wały napędowe. Zawodne bywają elektryka i elektronika. Podatne na rdzę są czujniki w zawieszeniu i układzie hamulcowym; skorodowane wysyłają błędne informacje do komputera pokładowego. Kiepsko zabezpieczono przed wilgocią wiązki elektryczne lamp tylnych. Efekt: zwarcia i usterki oświetlenia pojazdu. Praktycznie żadnych problemów nie sprawia układ kierowniczy.
Atego to jedna z droższych ciężarówek na rynku wtórnym. Drogie są też oryginalne części. Za wozem przemawiają wysoka ogólna niezawodność i dobre zabezpieczenie antykorozyjne ramy.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Atego drugiej serii jest bardziej niezawodne od poprzednika. W trafiających do serwisów autach z dużymi przebiegami zazwyczaj wykonywany jest tylko bieżący serwis. Stosunkowo prosty dostęp do silników ułatwia wykonywanie większości czynności obsługowych. Wymian oleju i podstawowych filtrów należy dokonywać co 30-40 tys. km. Turbina wytrzyma wtedy nawet ponad 300 tys. km. Płyn hamulcowy zniesie przebieg 200 tys. km. Mercedes ma sprawdzające się u nas pneumatyczne zawieszenie.
  
    
    
      | DMC | 11.990 kg | 
    
      | Nośność | 6.710 kg | 
    
      | Rozstaw osi | 5.360 mm | 
    
      | Poj. silnika/cylindry | 6,37 l/R6 | 
    
      | Moc maksymalna | 231 KM | 
    
      | przy obr/min | 2.200 | 
    
      | Maks. moment obr. | 850 Nm | 
    
      | przy obr/min | 1.200-1.600 | 
    
      | Skrzynia biegów | ręczna 6+1 | 
  
  
    
    
      | długość | 7.650 mm | 
    
      | szerokość | 2.450 mm | 
    
      | wysokość | 2.400 mm | 
  
  
    
    
      | Chłodnica | 2.601 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 3.742 zł | 
    
      | Reflektor | 624 zł | 
    
      | Tarcza hamulcowa | 670 zł | 
    
      | Filtr oleju | 106 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 277 zł | 
  
  
    
    
      | Reflektor | 350 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 800 zł | 
    
      | Szyba czołowa | 900 zł | 
    
      | Chłodnica | 1.300 zł | 
  
  
    
    
    
      | 2005 | 340 | 87,9 | 
    
      | 2005 | 300 | 93 | 
    
      | 2006 | 290 | 112 | 
    
      | 2007 | 240 | 124 | 
    
      | 2008 | 167 | 130,9 |