Konsekwencją spadku na rynku usług transportowych w Polsce w 2009 roku były zawirowania na rynku opon ciężarowych. Sytuacja w naszym kraju i tak jest sporo lepsza niż w pozostałej części Unii Europejskiej. Właściciele firm transportowych więcej inwestowali w opony do swoich samochodów ciężarowych niż ich koledzy zza granicy.
- Problemy te były odczuwalne zwłaszcza w pierwszej połowie ubiegłego roku, kiedy rynek opon spadł o ponad 20 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. - powiedział Janusz Krupa, menedżer opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych Grupy Goodyear Polska. - Floty borykały się z problemem mniejszej liczby zamówień i szukały oszczędności np. przy zakupie ogumienia. Wpływało to na spadek ilości kupowanych przez nie opon, co przełożyło się bezpośrednio na potencjał tego rynku.
Poprawa koniunktury gospodarczej w drugiej połowie 2009 r. niemal automatycznie pozytywnie przeniosła się na wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe, tym samym transportowcy chętniej zaczęli kupować opony. W konsekwencji tego gospodarczego ożywienia rynek opon w drugiej połowie ub. roku wzrósł już o ponad 9 procent w stosunku do 2008 r., a cały rok 2009 zamknął się tylko 6-proc. spadkiem w porównaniu do 2008 r. Przyczyną takiej sytuacji był ok. 1,7-proc. wzrost PKB oraz pozytywny wskaźnik eksportu. Zdecydowanie bardziej rynek opon ciężarowych spadł w pozostałych krajach Unii Europejskiej, gdzie zanotowano niemal 24-proc. spadek.
Duży wolumen i dynamika
Oczywiście nie w każdym sektorze opon tendencja była taka sama, co wpisuje się w trendy i zmiany, które następują na rynku transportowym. Na przykład w wypadku opon 22.5", stosowanych głównie do pojazdów transportu międzynarodowego, zanotowano utrzymanie wysokiego poziomu popytu, co analogicznie do innych wskaźników wskazuje na silną pozycję tej gałęzi.
Ważnym pozytywnym elementem w gospodarce był i jest rozwój budownictwa oraz infrastruktury, co również przyczyniło się do wzrostu sprzedaży opon (+ 10 proc.) do transportu mieszanego. Warto zauważyć wzrost rynku opon do pojazdów komunikacji miejskiej o 5 proc.
Biorąc pod uwagę liczbę, rodzaj pojazdów i użytkowane w nich opony, zdecydowanym liderem wolumenowym jest opona na osie wleczone 385/65 R22.5. Ten rozmiar zanotował ponad 2-proc. wzrost popytu.
- W zestawieniu opon o największym wzroście w 2009 r. w stosunku do 2008 r. zdecydowanie warto zwrócić uwagę na rozmiar 315/70 R22.5, który w obu zastosowaniach (oś sterująca i napędowa) zanotował znakomity wzrost sprzedaży, co potwierdza nowoczesność polskiego rynku transportowego - dodał J. Krupa.
W kategorii najbardziej dynamicznie rozwijających się rozmiarów prym wiodą wymiary opon o niewielkich jeszcze wolumenach, ale są one jednocześnie odpowiedzią na nowe oczekiwania transportowców. W kolejnych latach można się spodziewać ich coraz większego wzrostu (np. opony Super Single czy opony zimowe).
Istotną zmianą rynkową w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. jest zwyżka potencjału na opony w segmencie opon ekonomicznych. Związane jest to z sytuacją finansową flot transportowych oraz z ograniczonym importem opon z rynków azjatyckich.
To nie był mimo wszystko zły rok dla rynku opon ciężarowych, a na pewno był to czas (zwłaszcza ostatnie sześć miesięcy roku), który dał impuls do zwiększenia się popytu w 2010 r. Wszystko wskazuje na to, że teraz znów wejdziemy na ścieżkę dynamicznego wzrostu.
  
    
    
    
      | Oś wleczona | 385/65R22.5 | 138 999 | 142 323 | 2,40% | 
    
      | Oś sterująca | 315/80R22.5 | 49 878 | 48 157 | -3,50% | 
    
      | Oś napędowa | 315/80R22.5 | 42 624 | 39 661 | -7,00% | 
    
      | Oś napędowa | 315/70R22.5 | 32 347 | 36 408 | 12,60% | 
    
      | Oś sterująca | 315/70R22.5 | 27 553 | 32 567 | 18,20% | 
    
      | Oś sterująca | 295/80R22.5 | 26 002 | 23 427 | -9,90% | 
    
      | Oś sterująca | 385/65R22.5 | 12 083 | 13 970 | 15,60% | 
    
      | Oś napędowa | 295/80R22.5 | 15 719 | 13 554 | -13,80% | 
    
      | Oś napędowa | 215/75R17.5 | 14 253 | 12 912 | -9,40% | 
    
      | Oś napędowa - transport mieszany | 315/80R22.5 | 10 671 | 12 120 | 13,60% | 
    
      | Oś sterująca | 215/75R17.5 | 13 128 | 11 811 | -10,00% | 
    
      | Oś wleczona | 235/75R17.5 | 13 493 | 11 096 | -17,80% | 
    
      | * opracowanie: Goodyear |